Definisi
- Inovasi (asal bahasa Latin) – pembaharuan.
- Inovasi sbgai pembangunan teknologi baru @ aplikasi sst teknologi dlm kegunaan tertentu.
- Kebolehan utk mncipta kmhrn di dlm menyelesaikn 1 masalah & peluang utk mningkatkn @ mmperkayakn taraf hidup masyarakat.
- Pnciptaan cara2 baru utk smpaikn nilai kpd pengguna.
- Penghasilan produk @ kaedah yg baru kearah keberkesanan pelaksanaan kurikulum.
- Keadaan di mana individu @ kelompok manusia @ sesebuah organisasi memahami, mengetahui & mampu aplikasi daya kreativiti dalam usaha utk:
i. Membuat kpstsn
ii. Selesaikan masalah
iii. Terbit idea
iv. Hasilkan inovasi
(produk, proses & sistem)
- Aktiviti yg melibatkan pembaharuan & perubahan yg positf dalam pelaksanaan kurikulum & aktiviti kurikulum yg berkaitan dgn kurikulum di peringkat sekolah.
- Hasil cetusan idea yg kreatif dlm aspek kerja utk meningkatkan kualiti & produktiviti organisasi sekolah.
- Pelaksaan kurikulum – usaha melaksanakan kurikulum melalui baha-bahan kurikulum, teknologi pendidikan, kaedah p&p serta penilaian pembelajaran.
- Pembaharuan – melalui cara, kaedah. Teknik & pendekatan baru yg meningkatkan pembelajaran.
- Ambil kira kesesuaian kos, masa, tenaga dan penggunaannya.
- Tingkat kecekapan & keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan serta beri faedah kpd murid.
- Inovasi dalam P&P harus melibatkan:
i. Konsep berfikir
scra kreatif & kreatif
ii. Kepintaran kreatif
iii. Tindakan kreatif
iv. Factor & elemen
yg rangsang kreativiti
v. Teknik fikir
kreatif
vi. Selesai masalh
secara kreatif
- Guru perlu tahu kebolehan, latar belakang, pengalaman dan keluarga mereka – dpt knal past keperluan & masalah murid.
Tujuan inovasi
- Menghasilkan produk @ perkhidmatan baru bg para pengguna dgn teknologi sbg terasnya.
- Melahirkan sebuah citra masyarakat kreatif (creative society), dan Negara kreatif (creative society).
Keperluan inovasi guru
- Pengajaran lebih menarik
- Kejayaan kurikulum
- Kembangkan potensi pelajar
- Penyampaian nilai
No comments:
Post a Comment