Thursday, August 20, 2015

ADAPTASI PELBAGAI INOVASI DAN PERUBAHAN

image Adaptasi Inovasi Guru

  • Gunakan pelbagai kaedah – bantu murid capai obj p&p.
  • Suaikan dgn keperluan – gaya pembelajaran murid, tajuk   pengajaran, jenis pengetahuan, kemahiran yg hendak disampaikan, tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai & sikap yg ingin dipupuk
  • Perlu kerjasama semua pihak
  • Proses interaksi – hasil aktiviti guru & murid yg jd elemen utama dlm suasana pembelajaran yg spesifik.


image Ciri-ciri pendidik kreatif

  • Keupayaan pelbagaikan kaedah p&p sesuai dgn kebolehan murid – bercerita, main peranan, lawatan , peta minda, inkuiri.
  • Fleksibel & terbuka dalm p&p – sedia terima idea murid, galak murid soal, pemaaf, suka kepelbagaian & kerencaman idea bakat & tingkah laku murid, gemar layan ptayaan murid.
  • Sesuaikan p&p dgn gaya pembelajran murid, tekankan soal minat, intelektual, kreativiti, sikap, penghayatan. 
  • Guna alat bantuan terkini – computer, perisian (software), internet
  • Suaikan dgn situasi
  • Beri peluang pelajar jana idea 

image Criteria inovasi @ perubahan

  • Pengurangan kos operasi – cth: jimat borang dlm agensi (2 borang kurangkan jadi 1 borang)
  • Penjimatan masa – penggunaan ICT dlam p&p
  • Peningkatan hasil kerja – cth: perubahn prosedur periksa kenderaan komersial (JPJ dapt periksa bnyk knderaan)
  • Peningkatan dlm tahap kepuasaan hati pelanggan – (penilaian ibu bapa terhadap pengurusan pihak sekolah)



image Aspek inovasi dalam pendidikan

  • Bersifat simple -  berfokus
  • Bermula secara kecil-kecilan – tahu matlamat asal, spesifik
  • Ciptaan masa kini – guna pada masa sekarang, ada apliksi serta merta.

image Prinsip inovasi dalam pengajaran

  • Keputusan berdasarkan matlamat jelas
  • Bantu rakan/berpasukan
  • Kongsi idea
  • Belajar melalui pengalaman
  • Inovasi perlu dicari



image Pelaksanaan inovasi dlm pengajaran

  • Kreativiti
           Lihat sejauh mana projek inovasi penuhi ciri-ciri          
           keaslian (idea yg asli) & adaptasi (penambahbaikan &   
           pengubahsuaian idea asal).
  • Hasil inovasi
           Diukur dgn ambil kira tahap pelaksanaan dan   
           replicability sst inovasi
  • Tahap pelaksanaan
           Lihat sejauh mana ia telah berjaya secara penuh
           (lepasi peringkat percubaan) secara percubaan – (di  
           peringkat Prototaip
  • Replicability
          Lihat sejauh mana ada ciri replicability dan terbukti  
          boleh diguna pakai oleh individu tanpa kos tinggi
  • Impak (outcome)
          Dinilai melalui criteria efisen (kecekapan &  
          signifikankan sst inovasi
  • Efisien 
          Sejauh mana berkesan dalam menyumbang kepada  
          peningkatan pendidikan di Negara.
  • Signifikan
          Penuhi ciri signifikan, beri impak kpd keberkesanan &  
          kecekapan p&p



image Halangan dalam inovasi di sekolah

  • Sikap guru suka berkonfrontasi dgn sekolah
  • Perasaan bimbang
  • Konflik
  • Rasa tidak tenteram
  • Kesukaran guru tukar amalan yg baru
  • Tidak yakin guna alat canggih – elektronik, teknologi computer, telekomunikasi
  • Technophobia (Nigeria) takut pada media elekronik, takaut pda peralatan elektronik, takut peranan guru diambil oleh media



 image Cabaran pelaksanaan inovasi kurikulum yang berkesan

  • Demografi guru yg berbeza
  • Lokasi sekolah
  • Keupayaan guru dr segi motivasi, sikap, pengetahuan, dan kemahiran tentukan kesediaan guru.
  • Sikap guru (Omar Hashim )

       i.    Faktor inesia – rasa selesa & puas hati dgn apa yg  
             dialami (xnak berubah).

       ii.   Rasa terancam – xyakin bt sst yg baru

      iii.   Masa & kemudahan – tidak ckup masa &  
             kemudahan (elak diri)



image Tumpuan dalam teori tahap perkembangan guru 
     (Fuller 1975)


(i) Tahap tumpuan peribadi

  • Tahap survival, rasa terancam & kurang selamat kerana rasa punyai kelemahan, kurang keyakinan diri, kemahiran & pengetahuan.
  • Persoalan – bentuk penampilan guru, kehendak & keperluan pengurusan sekolah.
  • Sukar laksanakan inovasi – psikologi kurang stabil.



(ii) Tahap tumpuan tugas.

  • Stabil emosi. Berfikir cara melaksanakan tugas dgn baik spt penyediaan bhn pengajarann, berkerjasama  dgn rakan setugas, & sedia terima info bru ttg tgas. Sedia buat inovasi bila diperlukan.



(iii) Tahap tumpuan kesan

  • Fikir Implikasi pengajaran & inovaai thdp murid. Prihatin thdap kewajaran aplikasi  yg diajar utuk manfaat murid, guru & masy. Lebh kritis, tahu rasional bt inovasi.



 image Tumpuan guru Model Mengatsi Rintangan Perubahan (1978)


(i)   Tumpuan tiada berkaitan

  • Kurang beri tumpuan kerana kurang info, inovasi tidak beri kepentingan, kurang ambil tahu



(ii)  Tumpuan berkaitan peribadi

  • Fikir ttg kemampuan & sedia bt inovasi. Tumpuan terhadap selfsurvival.
  • Persoalan : Mampukah dari segi kemahiran, kecekapan, pengetahuan & pengalaman, masa, keluarga, waktu senggang.



(iii) Tumpuan berkaitan tugas

  • Laksana inovasi dgn cekap.
  • Tambahbaik kecekapan pengajaran, sedia bhn kurikulum yg menarik, guna media pengajaran secara kreatif & kritis, tarik minat murid, wujud interpersonal.



(iv) Tumpuan berkait kesan

  • Tahap keyakinan tinngi dlm laksana tugas. Inovasi beri impak kpd murid.

image Peringkat adaptasi inovasi dalam pendidikan 


(i)     Individu – dibuat olh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti  @ selesai masalah (modifikasi)



(ii)    Organisasi – aktif dan Prospektif (cari peluang, kuasai keadaan utk raih keuntungan maksimum).

Organisasi inovatif -  berwawasan, bijak atur strategi

image Elemen-elemen asas inovasi dlm organisasi (Kelly Dan Littman (2000).
i.       Kepekaan – peka persekitaran,
ii.     Tingkatkan keselesaan dan kualiti
iii.    Muafakat – perbincangan info & fakta
iv.    Keperluan pelajar  
v.      Asas rintangan – cuba idea unik & ganjil
vi.    Jangkaan – keperluan masa hadapan


image Masalah lain dalam inovasi pendidikan
  • Sempadan inovasi terlalu luas @ umum bg dpt persetujuan
  • Kepakaran terhad
  • Kajian secara bersendirian, tidak khusus & berterusan – tiada kesinambungan
  • Kesan sampingan negative ridak dipulihkan – ancam kredibiliti inovasi
  • Sokongan tdk konsisten
  • Wujud perbezaan pendapat
  • Kurang sambutan, banyk kritikan
  • Wujud kekeliruan definisi & keperluan inovasi

image Inovasi Dalam  Mendasari Perkembangan Pendidikan
  • Inovasi kurikulum – isi pembelajaran, tema, aspek pembelajran, reka bentuk dan gubahan bahn pembelajaran, strategi, pelaksanaan kurikulum
  • Inovasi pengajaran – kaedah, pendekatan, cara, pengurusan, organisasi, perancangan & pelaksanaan pengajaran
  • Inovasi professional – personality, cara & budaya, kecekapan, kepakaran, amalan baru, pemikiran baru, adaptasi inovasi
  • Inovasi pemikiran -  perkmbngn minda yg progresif, fikiran terbuka, pembacaan yg kreatif, cetus idea
  • Inovasi persekitaran belajar – suasana & tmpat belajar
  • Inovasi pengurusan – inovasi dlm system pengurusan, hbgan, sokongn, kemajuan pemb, penyelesaian masalah
  • Inovasi teknologi – sumbng kreativiti dalam P&P, pengurusan sekolah.




No comments:

Post a Comment

 

Template by BloggerCandy.com